اخبار و مصاحبه
شماره : 34189
۱۲:۲۷ ۱۳۹۲/۶/۲۱
ایران به عنوان یک مدل، مدنیت و مکتب برای دشمنان غیرقابل تحمل است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که مستکبرین دنبال این نیستند که ایران را تنها به عنوان یک قدرت و دولت تضعیف کنند، اظهار کرد: بلکه آنها تلاش دارند تا یک مدنیت و یک مدل و مکتب را تضعیف کنند، زیرا مدل ارزش‌ها را انتقال می‌دهد و این برای دشمن غیرقابل تحمل است.

گروه سیاسی:

علیرضا صدرا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در بخش قبلی گفت‌وگو با خبرگزار قرآنی ایران (ایکنا)،با بیان اینکه جنگ فیزیکی بدن و جسم انسان را مورد هدف قرار می‌دهد، گفت: در جنگ نرم برخلاف جنگ قهری روحیه انسان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با این تغییر روحیه، دشمن به اهداف خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم از حربه جاذبه و دافعه استفاده می‌کند، افزود: دشمن جاذبه خود را بالا می‌برد و بیشتر بینش‌ها و نظام ارزشی انسان‌ها را مورد هدف قرار داده است. 
بخش قبلی مصاحبه را اینجا ببینید!

صدرا در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به جنگ لیبرال دموکراسی با سایر تئوری‌ها گفت: فوکویاما اندیشمند غربی ادعای قبلی خود را که لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ خوانده بود، نقض کرد و با توجه به معضلات جهان غرب از پایان لیبرال دموکراسی صحبت کرد.

وی با اشاره به نظریه جنگ تمدن‌ها بیان کرد: جنگ آینده جنگ خاک و سرزمین نیست، تمدن‌ها با یکدیگر درگیر می‌شوند، در این جنگ گسل‌هایی ایجاد می‌شود وتقابل اندیشه‌ها و دل‌ها صورت می‌گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: فوکویاما در کتاب دیگری بحران آمریکا را از ناحیه هویت اعلام کرد و معتقد است، زمانی آسیایی‌های ساکن در آمریکا افتخار خود را آمریکایی بودن می‌دانستند، امروز خود را آسیایی می‌دانند و این بحران بزرگی برای آمریکا است، لذا برگشت به دین راه حل این بحران است.

صدرا تصریح کرد: امروز جنگ هویتی در جهان وجود دارد و اسلحه کارآیی گذشته را ندارد، در بستر جهانی‌گرایی که بحث نرم را با دو عنصر مجازی و شبکه ایجاد کرده، جنگ نرم واحدهای کوچک با شبکه‌های بزرگ و منعطف وارد میدان می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به خصوصیات این جنگ افزود: این جنگ خود را با محیط تطبیق می‌دهد، لشکرهای بزرگ چندصد هزار نفری دیگر جواب نمی‌دهد، اسرائیل با یک لشکر کلاسیک در برابر سه هزار نفر چریک شکست خورد، جنگ سخت هم نرم‌افزارانه شکل می‌گیرد، نبرد حزب‌الله مشت در برار سندان نبود بلکه فکر، ارزش، بینش و سازماندهی را در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان این مطلب که مستکبرین دنبال این نیستند که ایران را تنها به عنوان یک قدرت و دولت تضعیف کنند، اظهار کرد: بلکه آنها تلاش دارند تا یک مدنیت و یک مدل و مکتب را تضعیف کنند، زیرا مدل ارزش‌ها را انتقال می‌دهد و این برای دشمن غیرقابل تحمل است.

صدرا عنوان کرد: امروز در آفریقا بازخیزی را را از لبنان یاد می‌گیرد، لبنان از ایران و ایران از امام حسین(ع) این مدل نرم است، در کربلا خون بر شمشیر پیروز شد، به ظاهر دشمن پیروز شد، اما در اصل دشمن امام حسین در تاریخ گم شد.

وی با بیان اینکه گاندی نهضت خود را از امام حسین می‌داند، افزود: او گفت همه حکام در جنگ فرزندان خود را از صحنه جنگ دور می‌کنند، ولی حسین(ع) با خانواده آمد، من نیز طریقه مبارزه با استعمار را راه حسین دانستم.

صدرا با اشاره به موضوع شهادت‌طلبی گفت: این نیز روش نرم است و این روش انقلاب ایجاد می‌کند، سایر مبارزات ممکن است تنها یک حرکت ایجاد کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران افزود: جنگ نرم متعالی خداوند تبشیر و انذار است، اما شیطان در جنگ نرم خود یاس و وسوسه و غرور ایجاد می‌کند، خداوند در مقابل باور انسان را توانمند می‌سازد، از دست دادن باور به غرور منجر و انسان سلطه‌گر یا سلطه‌پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه مغضوبین همان خشونت‌طلبی ناشی از جهالت است، تصریح کرد: جهل انحراف ایجاد می‌کند، ضالین حاصل جنگ نرم شیطان است، زیرا او در هدایت خود حق را با باطل مخلوط می‌سازد، از بدل استفاده می‌کند، تا بتواند گره‌ها و اختلافات را بیشتر کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: حسادت یکی دیگر از ابزار دشمن است، دشمن دوست ندارد، ملت‌ها رشد کنند، عدل را همانطور که خود بخواهد باید در دنیا اجرا شود، لذا در تفکر ابرقدرت‌ها کشورها نباید مستقل باشند، بلکه باید گزینه ذلت را بپذیرند، همه من‌ها باید در من بزرگی به نام ابرقدرت ذوب شود و هویت انسان‌ها تغییر یابد.

 صدرا:
جنگ نرم متعالی خداوند تبشیر و انذار است، اما شیطان در جنگ نرم خود یاس و وسوسه و غرور ایجاد می‌کند، خداوند در مقابل باور انسان را توانمند می‌سازد، از دست دادن باور به غرور منجر و انسان سلطه‌گر یا سلطه‌پذیر می‌شود

وی با بیان این مطلب که دشمن در جنگ نرم بینش‌ها را دستکاری و دچار تغییر می‌سازد، افزود: حق را باطل جلوه می‌دهد و باطل را حق نشان می‌دهد، تا کانو ن تصمیم‌گیری تنهعا مختص به مستکبرین باشد.

صدرا با اشاره به نظام جمهوری اسلامی گفت: مدل جمهوری اسلامی باید در جهان کارایی خود را نشان دهد و جدال‌ها در داخل کمتر و به برهان و برنامه پرداخته شود، اصل نیز طبق قرآن قوی بودن و امین بودن باشد.

وی با اشاره به مقوله وحدت اظهار کرد: در جاهلیت معیار دوستی را برادری می‌دانستند، اما اسلام حق بودن را معیار دوستی نامید، امام (ره) می‌فرمایند که ممکن است کسی تفسیر قرآن بنویسد، اما شیطانی باشد، و کسی غذا بخورد اما الهی باشد، لذا معیار هر حرکتی الهی بودن است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: جنگ نرم شیطان در نهایت به خونریزی، فقر، فساد و خوف می‌انجامد و جنگ نرم خداوند به ایمان و آرامش منجر می‌شود و خوف و ترسی نخواهد بود، این جنگ نرم خدا برای ایجاد صلح است.

خبرگزاری قرآنی ایران

©2023 . All Rights Reserved